Hračky vs televízia - Aké aktivity zvoliť, aby deti trávili menej času pred televízorom?

Hračky vs televízia - Aké aktivity zvoliť, aby deti trávili menej času pred televízorom?

Aj vy poznáte situácie, kedy ste museli siahnuť po televíznych programoch či tablete aj napriek tomu, že ste sa tomu chceli vyhnúť? Častokrát nastanú chvíle, kedy rodič potrebuje chvíľku bez rušenia, či už musí niečo vybaviť, odpísať na mail alebo niekomu zatelefonovať. Do akej miery je sledovanie televízie či tabletu pre deti v poriadku a aké aktivity zvoliť, aby sme deti motivovali k hre? Pýtali sme sa na názor psychologičky, Mgr. Nikoly Račkovskej.

V dnešnej dobe sú preťažení rodičia aj deti, preto televízia často slúži ako náhrada výchovy. Psychologička však upozorňuje, že dieťa potrebuje predovšetkým obojstranný vzťah /rodič – dieťa/ a spätnú väzbu. A práve to televízia nedokáže ponúknuť.

Je potrebné si uvedomiť, že televízia by nikdy nemala zastupovať rolu rodiča vo výchove. I keď existujú programy určené pre deti, ktoré vhodným spôsobom rozvíjajú detské myslenie, logiku a reč, sú dostupné aj také, ktoré majú veľa podnetového materiálu. Ten deti nedokážu vnímať vo svoj prospech. „Rodič by mal preto regulovať čas a výber programu, ktorý bude dieťa sledovať. Detská pozornosť veľmi osciluje, čas trvania zvoleného programu by mal byť čo najkratší. Je taktiež vhodné vyberať také programy, ktoré sú určené pre danú vekovú kategóriu. Stále by sme ale mali myslieť na to, že dieťa by malo tráviť plnohodnotný čas hlavne s rodičom a nie pred televíziou.“  

 Ako nastaviť limity?

  • vyberajte kvalitný obsah, odporúčame krátke videá, ktoré podporujú interakciu,
  • rozprávajte sa s detičkami o tom, čo vidia – je dôležité, aby porozumeli tomu, čo sledujú,
  • udržujte tablety, notebooky, mobily ale aj televíziu mimo priameho dosahu detí
  • snažte sa, aby minimálne dve hodiny pred spánkom netrávili deti čas sledovaním televízie či tabletu
  •  nenechávajte televízor zapnutý ako kulisu, pôsobí to rušivo a odrádza to od vzájomnej interakcie
  • nezahŕňajte sledovanie televízie do vášho harmonogramu, namiesto toho si naplánujte aktívne strávený čas – prechádzkou vonku či kreatívnou zábavou. Ak neviete ako, odporúčame napríklad Čarovné kreslenie, ktoré má všestranné využitie. Deti si môžu precvičovať kreslenie tvarov, písanie písmen alebo číslic a to všetko na tablete bez negatívnych vplyvov na oči. Lerni čarovné kreslenie je edukačná hračka, ktorá predstavuje kreslenie bez obmedzení.

„Deti do troch rokov ešte nedokážu odlišovať skutočnosť a fikciu. Sú v diadickom spojení so vzťahovou osobou, majú potrebu blízkosti vzťahu a to televízia nemôže a nedokáže suplovať. Niektoré programy či rozprávky aj napriek tomu, že sú určené detskému divákovi, ponúkajú príliš veľa podnetového materiálu a deti sú preťažené. Pri hre si rodič skôr dokáže všimnúť ak je dieťa už unavené alebo potrebuje odpočinok a môže hru ukončiť. Pri sledovaní televízie je to náročnejšie spozorovať.“

Ako deti motivovať k hre?

Ak nastáva problém pri motivácii k hre a dieťa radšej uprednostňuje sledovanie televízie, je potrebné zamerať sa najmä na spoločnú hru. „Je vhodné sa venovať napríklad takým aktivitám, pri ktorých sa rodič o dieťa úprimne zaujíma a nehodnotí ho. Vtedy sa buduje vzťah, vzájomná tolerancia a vzniká pocit bezpečia. To napomáha k tomu, aby dieťa cítilo voľnosť pri sebaobjavovaí a sebavyjadrovaní.“

Medzi spoločné aktivity, v prípade, že máte staršie dieťa, môžete pokojne zahrnúť aj spoločenské hry. Tie pomáhajú zlepšovať pamäť a jemnú motoriku, no deti sa vďaka nim dokážu zlepšiť napríklad aj v čítaní či počítaní. Na lerni.sk ponúkame viaceré spoločenské hry, je na vás či si zvolíte logické alebo tie, ktoré vás čo najviac zabavia.

 

„Hra je symbolická aktivita vychádzajúca z fantázie dieťaťa. Motivácia k hre zvyčajne nie je potrebná. To najmä v prípade, ak má dieťa dostatočný podnetový materiál a človeka, ktorý mu je k dispozícii a cíti sa v bezpečí. Deti sa radi hrajú, hra predstavuje aj prostriedok prirodzeného odpočinku, slúži ako stimulant rastu a zastupuje funkciu prípravného učenia. Je to tiež spontánna detská aktivita, dieťa nie je pod tlakom a preto hru vyhľadáva.“

Ak potrebujete vaše dieťa motivovať, aby uprednostňovalo hranie a iné kreatívne aktivity pred sledovaním televízie, máme pre vás zopár skvelých tipov. Lerni.sk totiž ponúka originálne hračky, ktoré sú edukačné, kvalitné a bezpečné.

  •  Nálepky na opätovné použitie

Nálepky na opätovné použitie sú edukačné, môžete ich používať znovu a znovu a nezanechávajú za sebou neporiadok. Lerni nálepky sú vhodné pre dievčatá aj chlapcov, pre všetky zvedavé deti ale aj pre tých najmenších, ktorí si vďaka nálepkám trénujú jemnú motoriku. 1 sada obsahuje až 150 nálepiek a 5 predlôh.

  • Spájacie vajíčka

Lerni spájacie vajíčka sa nikdy nerozbijú. Ich škrupinky sú pevné a vo vnútri sa nachádzajú zaujímavé tvary, ktoré možno spájať. Vďaka spájacím vajíčkam sa deti môžu naučiť farby, čísla, ovocie, zeleninu či vozidlá. Vajíčka môžete navyše použiť aj pri kreslení alebo modelovaní z plastelíny či s nimi hrať pexeso.

  • Magnetické podložky

Lerni Magnetické podložky pomáhajú deťom trénovať jemnú motoriku a rozvíjajú grafomotorické zručnosti. Na podložke môžu vytvárať obrázky podľa predlôh alebo podľa vlastnej predstavivosti. Nemusíte sa obávať neporiadku a deti ich môžu užívať celé hodiny.

„Deti by nikdy nemali tráviť viac času pri médiách ako pri vzťahových osobách“

Aj napriek tomu, že mnohé detské relácie majú výchovný charakter, je dôležité dbať na to, aby sledovanie televízie nebolo uprednostňované pred hraním. Nárast záujmu o sledovanie televízie alebo rozprávky na tablete môže negatívne vplývať na sociálny rozvoj či vzdelávanie a zároveň môže viesť k poruchám pozornosti, problémom so spánkom a rutinou. „Každé dieťa je individuálne a má iné rodinné zázemie. Sú rodiny, kde televízia nie je, a naopak, v niektorých domácnostiach sa ani nevypína. Všetkého veľa škodí, rodičia by mali aplikovať v správnom pomere spoločný čas, čas osamote, čas vonku, čas pri hre a čas pri televízii. Deti by nikdy nemali tráviť viac času pri médiách ako pri vzťahových osobách,“ dodala psychologička. 


Košík (0)

Zatiaľ sa v košíku nič nenachádza.